Monday, 12 September 2011

bohong dulu, baru mencuri

aku tak habis fikir dengan manusia yang panjang tangan ni. apa yang korang dapat dengan berbuat sedemikian haa. korang jadi kaya ke? korang hidup senang ke? ya Allah. kemana pergi akal yang Allah bagi ke kita semua. korang letak dekat mana. tolonglah guna akal tu sebelum berbuat perkara yang boleh mengaibkan diri sendiri. Allah berikan kita akal untuk kita guna sebaik-baiknya. bukan guna akal untuk berbuat jahat. korang ingat senang-senang korang boleh lepaskan diri lepas dah buat tu semua. jangan harap. Allah maha besar. Allah akan tunjukkan jugak belang korang tu. hanya tunggu cepat atau lambat saja. haihhhh. berubahlah. sampai bila nak jadi macam tu. jangan memalukan mak bapak kita sendiri.

betullah pantun ni. ikan gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri. permulaannya orang yang mencuri ni bermula dari berbohong lah. dah bosan dengan membohong. mulalah dia memanjangkan tangannya yang pendek tu. manusia manusia. tak pernah bersyukur dengan apa yang mereka ada. aku pun begitu jugak. tapi aku tahu batas-batas aku sebagai manusia dan hamba Allah.